Aluminium Bedrijfswageninrichting Vs Stalen Bedrijfswageninrichting: Ontdek het verschil!

Aluminum en Staal: Wat is lichter én waarom wij voor staal kiezen!

In dit artikel gaan we het kort hebben over de verschillen tussen aluminium en staal en waarom we bij Tecnolam vaak toch voor staal kiezen. Laten we je terugnemen naar de jaren 70, zo’n 50 jaar geleden toen de auto industrie nog volop aan zoekende was in materiaalgebruik.

Snel lezen:

De jaren 70: Aluminium is hét alternatief

In de jaren 70 kon jij een mooie kleine fiat 1100 kopen die tegen de verwachting in gewoon 1,300kg woog! In verband met veiligheid, maar ook veel andere redenen zijn veel bedrijven in de jaren 70 daarom ook begonnen met het verlagen van het gewicht van de auto’s.

Staal was toen erg zwaar en innovatie in de auto industrie bleef achter en veel merken kozen daarom voor een aluminiumconstructie. Vooral de A-merken kregen zo meer performance uit dezelfde auto en hadden een mooie gewichtsvermindering. Waardoor men meer kon vervoeren, minder brandstof verbruikte en meer kracht overbleef uit de motor.

Fiat 1100 R
Car Folio 1967 Fiat 1100R

De jaren 90: Terug naar staal?

Dit duurde tot ongeveer de jaren 90. In de jaren 90 zag je dat steeds meer merken ervoor kozen om terug te gaan naar de staalconstructie. Maar waarom was er zo’n ommeslag en hoe kan het dat 20 jaar later veel merken weer kiezen voor een “zware” constructie? Dat leggen we je graag uit!

De 2 voordelen van staal na de 90s:

Gewichtsreductie:

De staalindustrie heeft tussen de jaren ‘70 en ‘90 niet stilgezeten. Dankzij een mooie innovatieslag en krachtige technieken waar het staal dunner en duurzamer geproduceerd kon worden werd het weer tijd om staal terug te brengen naar auto’s. Om het in getallen uit te drukken:

De volume van een Fiat 1100 is gelijk aan een hedendaagse Fiat Punto, die bijna de helft weegt, namelijk 750 KG, in vergelijking tot de Fiat van 1,300 KG.

Crashtests

Staal kan nou eenmaal meer hebben dan aluminium en dit zie je terug in hoe veilig en bestendig auto’s hedendaags zijn. De staal die we tot onze beschikking hebben zorgt niet direct voor de gewichtsreductie. Je moet er namelijk ook rekening mee houden dat veel materialen vervangen zijn door plastic en andere lichtgewicht alternatieven.

Het grote voordeel is wel dat alle auto’s veiliger zijn er een crash beter overleven.

Hoe maak je hier een stalen bedrijfswageninrichting van?

Historisch gezien wordt veel bedrijfswageninrichting van aluminium gemaakt. Dit is vaak goedkoper, maar gaat minder lang mee en is minder buigzaam dan de staalsoorten in dezer dagen. Bij Tecnolam hebben we daarom, na jarenlang bestuderen en intensief klantcontact, een bewuste keuze gemaakt op basis van de volgende factoren:

De keuze die we daarom gemaakt hebben in onze nieuwe TI-VAN productlijn is het gebruik van krachtig en licht staal in alle frames, lades, ladekasten, kasten en gewichtsdragende onderdelen. De gedeelten die geen gewicht dragen wordt aluminium voor gebruikt, zoals bepaalde accessoires en tussenschotjes.

We gebruiken dus dezelfde technieken die er vanaf de jaren 90 gebruikt zijn om auto’s en daarmee bedrijfswagens lichter te maken. Aan de rechterzijde zie je hier een voorbeeld van. Meer zien? Bekijk dan alle voorbeelden van Bedrijfswageninrichting

Verschil Stalenbedrijfswageninrichting Vs Aluminium in getallen:

Een Tecnolam bedrijfswageninrichting is weers- en seizoens bestendig, heeft een hoge draagkracht en gaat gewoon ronduit langer mee dan aluminium. Om je het verschil zo goed mogelijk uit te leggen zullen we alles in cijfers uitdrukken en netjes met je delen welke staalsoort we gebruiken om dit soort besparingen te realiseren.

Bij Tecnolam maken de gebruik van HC 420 LA staal. Om het verschil met normaal staal en aluminium in kaart te brengen maken we gebruik van de volgende tabel:

Wat is daadwerkelijk het verschil?

Aluminium

  • 15 KG / mm2
  • 2.7 KG / dm3
  • Laag gewicht, 15 KG draagkracht

Klassiek staal

  • 20 KG / mm2
  • 7.8 KG / dm3
  • Veel gewicht, OK draagkracht

HC 420 LA Staal

  • 60 KG / mm2
  • 7.8 KG / dm3
  • Zwaarder, maar 4x meer draagkracht

De legenda:

Als je een scherp oog hebt zie je al meteen een duidelijk verschil. HC 420 staal kan vier keer zoveel dragen als aluminium en je hebt er gemiddeld minder voor nodig. Om dezelfde draagcapaciteit met aluminium te bereiken heb je dus 4 keer zoveel aluminium nodig, zo’n 10.8kg in vergelijking tot de 7.8kg van HC 420 staal, tegenover de draagkracht van 60 KG.

Conclusie: Stalen bedrijfswageninrichting is beter dan aluminium bedrijfswageninrichting

Het doel van Tecnolam is om samen met de ingenieurs tot een oplossing te komen die duurzaam is én prijstechnisch sterk.

Wil je met aluminium hetzelfde resultaat bereiken? Dan moet het 30% zwaarder zijn en dus ook dikker. Deze conclusie is al eerder getrokken in de autosector en ook wij hebben ons materiaal hierop aangepast. Je zal dit zien, voelen en merken!

Deze en verdere innovaties kun je blijven verwachten, wij staan niet stil en zijn altijd op zoek naar de beste kwaliteit voor een scherpe prijs.

Hoe zie je dit terug in ons aanbod?

  • We zijn eerlijk en transparant over het materiaal en kwaliteit
  • We zorgen dat al onze materialen veilig, gekeurd en crash-test proof zijn.
  • We bieden met zekerheid 3 jaar garantie op onze producten, met verlenging op bepaalde onderdelen en constructies.
  • Jij ontvang altijd een gratis 3-D ontwerp met prijsopgave voor jouw inrichting.

Veelgestelde vragen:

Wat is het voordeel van Stalen bedrijfswageninrichting tegenover Aluminium bedrijfswageninrichting?

Er zijn velen voordeel, maar kort samengevat:
Een Stalen Tecnolam bedrijfswageninrichting is weers- en seizoens bestendig, heeft een hoge draagkracht en gaat gewoon ronduit langer mee dan aluminium. Bekijk hier de cijfers! 

Waarom zou ik kiezen voor een stalen bedrijfswageninrichting?

Een stalenbedrijfswageninrichting kan beter klappen opvangen en gaat langer mee dan aluminium. Met effectief gebruik is de prijs ook niet veel hoger. We laten het je graag zien! 

Waarom zou ik kiezen voor een aluminium bedrijfswageninrichting?

Een aluminium bedrijfswageninrichting is vaak goedkoper dan de bekende A-merken. De kwaliteit is daarop wel minder en voor een degelijke draagkracht wordt de inrichting al snel erg zwaar.

Wat is het lichtste materiaal voor bedrijfswageninrichting?

Het effectief gebruik van hout of aluminium is vaak het lichtste. We kunnen dezelfde resultaten behalen met ons gebruik van HA 420 LA staal. Ontdek hoe door een inrichtining te plannen!

Scroll to Top

Ontvang Gratis een offerte:

    Locatie van inrichting*:
    Alleen rechterzijdeAlleen linkerzijdeComplete inrichtingAnders

    Laadvloer / Vloerpanelen*:

    Wandbekleding Bedrijfsbus*:
    Geverfde wandpanelenPolypropyleenGeen

    Dakdrager*:
    JaNee

    Dakdrager + Ladderhouder/lift*:
    JaNee

    Hoe mogen we contact opnemen?:
    Via de EmailTelefonischGeen voorkeur

    Welk dagdeel mogen we contact opnemen?:
    OchtendMiddagGeen voorkeur

    Ik ga akkoord met de Privacy Policy (*)Ik wil nieuwe innovaties en veranderingen van Tecnolam ontvangen via de nieuwsbrief